Jumaat, 11 Februari 2011

diari kehidupan:antara nikmat dan ujian

ALIAH SOFEA (berbaju biru)


kisah ini bukan cerita baru,sebaliknya 5 tahun yang lalu. saya tergerak untuk berkongsi cerita ini bila seorang sahabat yang baru dikenali bertanya pendapat tentang pengalaman yang pernah saya alami...

sedar tak sedar sudah masuk tahun ke-4 saya bergelar guru j-qaf. tidak ramai yang tahu kepayahan yang dialami untuk berada di keadaan yang agak selesa sekarang...sebelum mendaftarkan diri di IPGM kampus pendidikan islam bangi saya telah mengisi borang KPLI sebanyak 7 kali...ya 7 kali bermula dari tahun 2002-2007 (tahun 2004 2kali kerana kpli & kpli-j-qaf borang berasingan)..sy sempat juga merasa pengalaman beratur panjang untuk membeli borang,sewaktu itu di MPKB (sebelum mengisi borang secara online diperkenalkan)..

setiap kali keputusan keluar tidak seperti yang diharapkan siapa yang tidak sedih,namun saya tetap sabar,redha dengan ketentuanNya dan yakin pasti akan ada peluang seterusnya untuk saya.

saya mendirikan rumahtangga pada tahun 2004.setiap kali permohonan dibuat suami mencadangkan agar tempat utk menduduki mtest/interview dibuat di tempat yang berbeza..kota Bharu,selangor,putrajaya,negeri sembilan,melaka semua saya sampai semata-mata untuk mencuba nasib...

pada tahun 2005,setelah setahun lebih menunggu cahayamata pertama sekali lagi saya menghadiri sesi temuduga,waktu itu di salah sebuah sekolah menengah di seremban. saya sedang mengandung 5bulan. bila panel penemuduga bertanya adakah saya sedang mengandung, saya menjawab dengan jujur...ya. panel tersebut menyatakan waktu itu juga saya layak utk diterima sebagai guru,tetapi terpaksa ditolak kerana saya sedang mengandung. hati kecewa saya terubat bila beliau menyatakan bahawa beliau membuat catatan pada borang saya untuk dipilih pada tahun berikutnya.

pada tahun yang sama juga saya memohon program KDC SABK. juga dipanggil utk ditemuduga. saya tahu,saya memang tidak boleh mendaftarkan diri kerana mengandung,tapi sekadar memenuhi syarat agar tidak di'blacklist' saya hadir juga. kali ini di IPIS. jawapan yang saya terima dari pihak panel setelah selesai temuduga..."puan memang banyak pengalaman, dan sudah boleh jadi guru..tapi sayangnya kami tak terima ibu yang mengandung..." saya redha..

september 2006. bila keluar sahaja iklan pengambilan kpli j-qaf saya terus memohon spt tahun2 sebelumnya..dari membeli no.pin,menduduki mtest dan hadir temuduga. kali ini di Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka..doa dipanjatkan agar kali ini saya berjaya. bila barisan panel bertanya adakah saya mengandung, saya jawab tidak..saya memang yakin kali ini saya diterima..

Allah memang menduga keimanan saya...dua minggu selepas itu saya disahkan mengandung lagi..iman saya sewaktu itu menipis,setipis kulit bawang..saya mengambil masa yang agak lama untuk memujuk hati agar menerima kenyataan tersebut. bukan saya tidak inginkan anak ,tapi bukan di waktu ini..namun siapa saya untuk mempersoalkan urusan Allah..
suatu petang saya ternampak jiran saya datang ke sekolah menjemput anaknya. sewaktu itu saya masih mengajar di sekolah kafa. kami sudah lama tidak bertemu sejak saya berpindah rumah. kerana terlalu excited ingin menyapa,entah bagaimana kaki saya tergelincir..saya terjatuh.kaki saya terseliuh. saya rasa seperti ada air keluar dari peranakan saya...malamnya saya dibawa ke klinik utk scan. alhamdulillah, kandungan saya yang baru berusia 3bulan selamat.masa itulah baru saya terasa sebenarnya saya sayangkan anak itu..maafkan ummi adik..

Disember 2006 saya menerima surat tawaran mengikuti program KPLI j-QAF di IPIS. tarikh daftarnya pada Januari 2007. sekolah yang bakal saya bertugas pada tahun itu ialah SK Sungai Choh,daerah yang sama dengan tempat tinggal saya..Syukur ya Allah,permintaan saya dimakbulkan. tapi apakan daya saya terpaksa mengisi borang penolakan kerana anak dalam perut saya ini...saya ikut segala arahan yang diberi kerana saya belum berputus asa. saya akan cuba lagi pada pengambilan berikutnya. saya hubungi pihak yang berkenaan utk bertanya tindakan yang sepatutnya saya lakukan.

Allah menguji saya dengan nikmat kurniaanNya..ada insan bergelar isteri sekian tahun,namun belum dikurniakan anak..ada juga yang bertahun menyimpan segulung ijazah,usahkan terima tawaran mtest pun tak lepas...

memang segalanya ada hikmah. anak yang saya lahirkan cukup bulan,cukup berat & sifatnya diberitakan mengalami masalah usus. selepas melahirkan ALIAH SOFEA tiga hari di hosp.sg.buloh dia dikejarkan ke HKL kerana pembedahan segera perlu dilakukan. ususnya pecah dan terpaksa dipotong 4cm...hati saya berkata2..inilah kaffarah dosa saya..kesian anak kecil saya.saya menangis semahunya.namun,melihat anak2 lain yang lebih kritikal di HKL buat saya lebih bersyukur..keadaan ini cukup menginsafkan saya.selama 23hari berada di wad baru dibenarkan pulang. selama 2bulan juga saya menjaga puteri saya yang hanya membuang air besar melalui lubang yang ditebuk pada perutnya..bayangkan bagaimana saya hendak menjaga anak yang sakit ini jika pihak maktab menerima ibu mengandung utk belajar. pastinya menyusahkan semua pihak..

langit yang mendung akhirnya cerah semula. januari 2008 saya mendaftarkan diri di maktab. hikmahnya sekali lagi saya di tempatkan di sekolah yang lebih dekat sedikit, SK Sg. Buaya. puteri saya juga kini sihat spt kanak2 yang lain,malah jarang kena sakit dan tahan lasak. mungkin kerana dari kecil bermacam ubat sudah dimasukkan dalam badannya.

segala pengalaman yang dilalui saya jadikan pengajaran..saya juga tidak malu untuk berkongsi cerita dengan sesiapa agar mengambil iktibar dari apa yang berlaku...semoga Allah mengampunkan segala dosa saya...Amin..

3 ulasan:

  1. slm..akk sungguh tabah menghadapi ujianNya..mmg ade hikmah nye kan..akhirnya akk bergelar juga guru Jqaf..tahniah akk smg sntiasa di dlm rahmatNya..doakan sy jg..i.allah..

    BalasPadam
  2. adik..yakinlah dengan ketentuan Allah..DIA sentiasa bersama kita..

    BalasPadam
  3. apa lagi hidup ini melainkan ujian dan dugaan. kita usaha yang terbaik untuk menangani ujian. InsyaAllah matrabat insan akan meningkat jika ujian berjaya dilepasi

    BalasPadam